Ce (să) faci când pierzi din urmăritori (followers) în Social Media?
Cauze pentru care pierzi followers-i și soluții la îndemâna ta

Te panichezi, este? Deseori, probabil.
Dar hai să vedem până unde e normal (oarecum) să pierzi din urmăritorii afacerii tale în Social Media și care e punctul în care ar trebui să te îngrijorezi!
Te bucuri de fiecare dată când vezi că-ți crește numărul de urmăritori în rețelele sociale, nu-i așa? Până la urmă, asta urmărești de fapt, nu (?!), mergând pe considerentul că, cu cât mai multă lume te urmărește, cu atât mai multă lume poate (POATE) să-ți devină client. Fair enough, aș zice. Doar că…Te-ai gândit vreodată că nu toți cei să zicem 100 de noi urmăritori pe care i-ai câștigat în ultima lună pot fi cu adevărat interesați de ce oferi tu că să-ți devină clienți? De ce? Pentru că poate au început să te urmărească văzând o campanie de promovare făcută de tine, cu care au rezonat, ei făcând parte din publicul rece (cei care nu au interacționat cu afacerea ta până atunci). Sau hai să punem la socoteală și acționarea butonului de follow pe care-l apasă văzând un reel care le place și care a ajuns la ei așa, organic.
Hai să luăm cazul acesta: eu văd un reel care-mi place și dau follow, iar în perioada următoare, evident că vizionez toate postările pe care le face respectivul a cărui pagină o urmăresc. Dacă după un timp îmi dau seama că materialele pe care acesta le postează nu sunt de interes pentru mine, dau unfollow, right? Nasol pentru cel ce mă pierde de urmăritor, nu zic nu. Doar că…eu eram de fapt interesată de altceva, de acel “subiect” pentru care am început urmărirea inițială și am crezut că acest lucru-l voi primi și ulterior și nu s-a întâmplat. (Se numește că e conținut irelevant petru mine).
Mai concret: dacă mi-am dorit să urmăresc tutoriale de machiaj și mă trezesc că următoarele postări sunt poze cu produse de machiaj și asociez în mintea mea acest lucru cu o intenție de vânzare către mine (câteodată agresivă intenția – cel puțin asta înțeleg eu), interesul meu a scăzut și da, voi căuta altundeva tutoriale despre machiaj. Putea cel ce am crezut eu că face aceste tutoriale să prevadă comportamentul meu și să-l modifice? Teoretic da. Practic…mai puțin.
Long story short, motivele pentru care cineva dă unfollow paginii tale și-ți creează frustrări evidente sunt diverse și voi enumera câteva dintre ele mai jos:
- Așa cum ziceam, materiale irelevante pentru mine, urmăritor;
- Inconsecvență în postări (prea puține) sau din contră, prea dese și ajung iritante;
- Materiale de calitate slabă (fotografii cu rezoluție slabă, reels slabe calitativ etc);
- Comunicarea deficitară cu urmăritorii (răspunsuri întârziate sau ignorarea răspunsurilor, etc), lipsa de interacțiune cu ei;
- Content plictisitor sau repetitiv;
- Mesaje “agresive” de vânzare;
- Și nu în ultimul rând “a bad customer experience” (online și / sau ofline).
Clar pot fi mai multe motive, dar în principal acestea sunt cele mai importante dintre ele.
Bun. Acum, în momentul în care vrei să iei frâiele în mâini și să schimbi ceva ca urmare a creșterii numărului de unfollows, primul lucru pe care ar trebui să-l faci (dincolo de depășirea panicii) e să te uiți puțin în istoricul paginii tale de business în Social Media (să zicem în ultimul an, sau chiar mai mult) și să vezi ce s-a întâmplat cu urmăritorii tăi în această perioadă. În Insight mai exact (rubrică existentă pe profilul tău profesional și pe Facebook și pe Instagram, și pe TikTok, etc). Au plecat mai mulți urmăritori decât ai câștigat? Atunci e o problemă majoră pe care trebuie să o investighezi neapărat și să găsești soluții (toate acestea trebuiesc corelate evident cu ce se întâmplă “în teren” – pentru a vedea cum impactează acest fapt activitatea ta din offline). Ai câștigat mai mulți urmăritori dar au și plecat dintre ei? În acest caz verifică dacă tendința de unfollow e în creștere (lucru îngrijorător) sau în descreștere (ceea ce e clar, mult mai bine).
Cumva, așa cum spuneam la început, e previzibil și ar trebui să-ți asumi că vor fi unii urmăritori pe care-i vei pierde, dar important e să vezi care e tendința acestora versus urmăritorii noi, de la o lună la alta. Sau de la o perioadă la alta. Eventual comparând aceleași perioade de la un an la altul, vei avea o imagine mai clară legată de ce se întâmplă de-al lungul timpului.
Ce poți descoperii astfel? Multe. De exemplu că există perioade în care numărul de followers noi e scăzut sau că numarul de unfollows e crescut. Motive? Am pus mai sus. Dar…uită-te puțin și la ce ai schimbat tu în postările din perioada respectivă: topicul, tipul postărilor, frecvența, materiale refolosite, chiar și ads-urile care, dacă nu mai sunt la fel de dese ca în perioada anterioară, nu ajung la un număr atât de extins de public. Logic.
Ce pași urmezi, mai pe scurt? Practic începi cu analiza perioadelor, vezi tendințele comportamentale ale urmăritorilor, cauți motivele plecării lor și aplici soluțiile potrivite: postezi mai des dacă ai făcut-o prea rar, devii mai comunicativ și îndemni clienții la acțiune, crești calitatea materialelor, schimbi materialele, le îmbunătățești sau le inovezi, etc.
Iar pe final, sfatul meu e…trage adânc aer în piept și nu te panica! Dacă nu e cazul.
Dacă e, asta e: treci la fapte!
Găsește informații la zi în postările de pe blog
Cum să folosești testimonialele și recenziile pentru a crește încrederea în brandul tău

La ce să te aștepți de la Serviciile Social Media Marketing?

Cantitatea sau calitatea? Ce contează în Social Media?

5 dintre cele mai folosite tipuri de mesaje "cârlig" pentru a atrage clienții
